Az okos telefonok, tabletek ma már a mindennapjaink megszokott eszközeivé váltak. Miért ne lehetne ezeken üzleti információkat is kezelni? A legtöbb vállalatirányítási rendszer fejlesztésének iránya is erre mutat. Az a cél, hogy a felhasználókat, ügyfeleket, vevőket, partnereket helytől és időtől függetlenül ellássák a szükséges információval, illetve lehetőséget biztosítsanak az új adatok megadására is.
A leggyakrabban mobilizált területek például:
- Vevői rendelések feladása
- Ajánlatkérések fogadása és ajánlatadások
- Helyszíni munkavégzések dokumentálása, pl. munkalapokon fényképekkel kombinálva
- Információk lekérdezése készletről, folyószámláról, forgalomról, pénzügyi helyzetről, stb.
- Raktári folyamatok támogatása (kiszedés, betárolás, leltár)
- Beruházási projektek online követése
- Teljesítmények elszámolása
- Riasztások egyes események hatására
- Mobil fizetés, stb.
Az okos telefonok szolgáltatásait egyre gyakrabban integrálják a vállalatirányítási rendszerrel – pl. naptár, üzenetek, térkép, fényképezés, GPS funkciók – amellyel a felhasználók munkáját tudják könnyíteni.
Mit várhatunk a mobil eszközök integrálásától?
Egyrészt a hatékonyság növekedését, ami az átfutási idők csökkenéséből, és ebből következően a működési költségek csökkenéséből adódik. Az információk keletkezésük pillanatában azonnal bekerülnek a központi adatbázisba, ami az operatív döntések gyors meghozatalát segítik. Így az esetleges hibák késői észleléséből adódó károk is kiküszöbölhetők.
Másrészt, – ha könnyen elérhetővé tesszük a cég termékeit, szolgáltatásait, akkor várhatóan, a forgalom is növekedni fog. Az egyik első mobil alkalmazás annak az áruházláncnak a megoldása volt, amely kiplakátolta metró megállókban QR kóddal a termékeit, amiket mobil telefonon egy kattintással meg lehetett rendelni. Mire az utas odaért a bolti megállóhoz, már össze is készítették neki a csomagot és csak át kellett vennie. Így például futball-meccsek előtt óriási sörmennyiséget tudtak értékesíteni.
A mobilitás hatása a működési rendszerre
A mobil eszközök nyújtotta rugalmasság a szervezet működésében is átalakulást hozhat. Miután nincs olyan mértékű helyhez kötöttség, mint korábban, nagyobb teret enged a távmunkának. Csökkenthetők az irodák méretei, kevesebb munkahelyet kell kialakítani, így ennek a költségei is csökkenthetők. Más munkamódszereket lehet alkalmazni az információk kicserélésére, a feladatok egyeztetésére, a problémák megoldására. Az információcsere nagyobb hangsúlyt kap a szervezetben, amihez a modern kommunikációs eszközök szintén új lehetőséget biztosítanak – pl. videokonferencia, skype, stb.
Összegezve: Az új információs technológiák szemléletváltást generálhatnak a cégvezetésben. A menedzsereknek érdemes elgondolkodni azon, hogyan tudják az üzletük sikerének növelésében ezt az eszközt minél jobban hasznosítani. A technikai lehetőségek szinte korlátlanok…